Prawo w podróży

Blog

Prawo do podwyżki/obniżki ceny imprezy turystycznej – czy warto?

Pracując nad utworzeniem dokumentu warunków uczestnictwa w imprezie turystycznej dla “moich” biur podróży, zadałam im pytanie, czy chcą w nich umieścić zapisy dotyczące prawa do podwyżki ceny wycieczki zgodnie z zapisami art. 45 nowej ustawy. Przepis ten wskazuje trzy przypadki, kiedy dopuszczalne jest podwyższenie przez organizatora ceny imprezy po zawarciu...

Czy usterka samolotu może być zaskoczeniem dla przewoźnika?

Klasyka gatunku: nadszedł dzień wymarzonych wakacji, podekscytowana rodzina stawia się na lotnisku, a tam czeka ich przykra niespodzianka: z powodu usterki samolotu lot jest opóźniony. Czasem zostaje nawet odwołany. Rozczarowani turyści domagają się od linii lotniczych odszkodowania zgodnie z unijnym rozporządzeniem (WE) Nr 261/2004, ale spotyka ich kolejne rozczarowanie: przewoźnik...

Jeszcze o wymaganiach specjalnych. Czy wszystko musi być w umowie?

Jak wspomniałam ostatnio, przepis art. 42 ust. 4 pkt. 4 nowej ustawy wprowadził nowe pojęcie tzw. wymagań specjalnych. W tym kontekście w umowach o podróż zawieranych po 1 lipca 2018 r. z całą pewnością większą wagę należy przykładać do tego, czy strony tej umowy uzgodniły owe wymagania specjalne i objęły...

Pokój z widokiem, czyli kilka słów o wymaganiach specjalnych.

Nowa ustawa turystyczna jest bardzo szczegółowa. W detalach określa, o czym należy pouczyć podróżnego przed zawarciem umowy (art. 40 ust. 1) oraz jakie informacje powinna zawierać umowa o udział w imprezie turystycznej (art. 42 ust. 4). Jeżeli podróżny chciałby zapewnić sobie jakieś dodatkowe świadczenia, nieobjęte powyższym – dodajmy dość obszernym...

Kilka słów o trwałym nośniku, e-mailu i twardym dysku

Pytanie na dziś: Czy wzajemne przesyłanie przez organizatora i podróżnego informacji za pośrednictwem e-maila spełnia kryteria przekazania jej na trwałym nośniku zgodnie z definicją z art. 4 pkt. 10 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych? Pytanie, wydawałoby się, retoryczne. Czytając wspomnianą definicję, pierwszym nośnikiem, który przychodzi na myśl...

Jak traktować trwające ponad 30 dni milczenie organizatora co do reklamacji złożonej po 1 lipca 2018 r.?

To było tylko kwestią czasu, aż pojawi się pierwszy tego typu problem: Umowa o udział w imprezie turystycznej zawarta przed 01.07.2018 r., a więc na gruncie starych przepisów, a turysta składa reklamację po 01.07.2018 r., a więc już pod rządami nowej ustawy. Które przepisy stosować? Argumenty za stosowaniem starych przepisów:...

Nowe przepisy bez regulacji przejściowych

Wielokrotnie zwracano uwagę, że nowe przepisy zostały miejscami sporządzone mało starannie. Przykładem takiego niedopatrzenia może być brak przepisów przejściowych co do umów o podróż zawartych przed dniem wejścia w życie nowej ustawy, a więc przed 1 lipca 2018 r., a dotyczących imprez turystycznych realizowanych także po tej dacie. Przepis art...

Papierologia w biurze podróży, czyli „Czy ktoś to będzie czytał?”

W ramach przygotowywania „moich” biur podróży na wejście w życie RODO, a następnie nowych przepisów o usługach turystycznych, opracowywałam dla nich wiele nowych i obszernych dokumentów, które touroperator zobowiązany jest przekazać klientowi przed zawarciem umowy o podróż. Naszła mnie wówczas refleksja: „Czy ktoś to będzie czytał?” Jednocześnie sama udzieliłam sobie...