Prawo w podróży

Blog

Czy biuro podróży odpowiada, gdy turysta ląduje w więzieniu?

Czarny scenariusz na wakacje? Wyjeżdżasz na długo wyczekiwany urlop i zamiast rozkoszować się urokami nowo odwiedzanych miejsc … lądujesz w więzieniu. Brzmi nieprawdopodobnie? A jednak, może się zdarzyć każdemu, zwłaszcza w egzotycznych krajach o innej kulturze. Przez pojęcie kultury rozumieć należy nie tylko odmienne od naszych obyczaje, ale także kulturę...

Chory podróżny ma prawo do zwrotu pieniędzy za niewykorzystane świadczenia?

Odpowiem już na wstępie: moim zdaniem nie, jeżeli organizator był gotowy do ich świadczenia. Wynika to już z ogólnej zasady prawa zobowiązań, zgodnie z którą przy wykonaniu zobowiązania wierzyciel (w tym przypadku podróżny) musi współdziałać z dłużnikiem (organizator) w sposób umożliwiający dłużnikowi należyte wykonanie zobowiązania (art. 354 § 2 k.c.)...

Czy pasażerom lotów odwołanych z powodu strajku należy się ryczałtowe odszkodowanie?

Przypomnijmy: zgodnie z art. 5 rozporządzenia WE nr 261/2004 w przypadku odwołania lotu, pasażerowie których to dotyczy mają zagwarantowany szereg uprawnień. Mogą m. in. domagać się od przewoźnika lotniczego zwrotu kosztu biletu (chyba że przewoźnik zaoferuje im zaakceptowany przez nich nowy plan podróży), opieki (posiłki, napoje, czasami także nocleg), a...

Czy mediacja w turystyce ma sens?

Dziś Międzynarodowy Dzień Mediacji. Z tej okazji warto przyjrzeć się mediacjom w turystyce: czy mają potencjał i jak mogłyby przebiegać. Unia Europejska, póki co w formie miękkich, aczkolwiek ustawicznych i regularnych napomnień, nakłania państwa członkowskie do stosowania tzw. ADR (alternative dispute resolution), czyli alternatywnych metod rozwiązywania sporów na różnych płaszczyznach...

Czy PKP zapłaci wyższe odszkodowania za opóźnienia pociągów?

Unia Europejska debatuje nad pomysłem, by na przewoźników kolejowych nałożyć większe sankcje za opóźnienia pociągów i zwiększyć ryczałtowe odszkodowania dla pasażerów. Dotychczasowe rozwiązania unijne (uregulowane w rozporządzeniu (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym) uznaje bowiem za...

Odszkodowanie za opóźniony lot od Prezesa ULC czy od sądu?

Podróżny, którego lot uległ co najmniej 3-godzinnemu opóźnieniu, może na podstawie unijnego rozporządzenia nr 261/2004 domagać się od przewoźnika lotniczego odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Od podróżnego zależy, czy w tym celu zainicjuje postępowanie administracyjne przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) czy wystąpi na drogę sądową w...

… jeszcze kilka słów o reklamacji, czyli reklamacja po terminie

Przypomnę krótko, że zgodnie z art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, podróżny ma obowiązek zawiadomić organizatora niezwłocznie o stwierdzeniu niezgodności, czyli niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu usług turystycznych objętych umową o podróż. Warto zwrócić uwagę, że na gruncie starych...

Termin zgłoszenia reklamacji a termin przedawnienia roszczeń

Lepsza ochrona podróżnych? Po wejściu w życie nowych przepisów turystycznych (ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych) dominuje dość jednolity pogląd, że zdecydowanie polepszają one sytuację prawną podróżnego. Pod wieloma względami tak jest, ale nie zawsze. Obszarem regulacji, w której podróżny „zyskał” więcej...
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
Shield Security