Jak działa ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z wycieczki?
Co to są koszty rezygnacji?
Po zawarciu umowy o udział w imprezie turystycznej podróżny może odstąpić od niej w każdym czasie przed jej rozpoczęciem, czyli zrezygnować z udziału w wycieczce.
Może jednak zostać zobowiązany do pokrycia kosztów, jakie organizator poniósł w związku ze spodziewanym udziałem podróżnego w imprezie (opłata za odstąpienie). Na ogół są to koszty zakupu transportu, zakwaterowania i innych usług, składających się na wycieczkę.
Opłatę za odstąpienie wylicza się w ten sposób, że od ceny imprezy turystycznej odejmuje się zaoszczędzone przez organizatora koszty lub wpływy z tytułu alternatywnego wykorzystania danych usług turystycznych.
Z reguły najwyższym kosztem imprezy jest zakup biletów lotniczych.
W przypadku lotów rejsowych bilety są imienne i nie podlegają zwrotowi. Takiego wydatku nie da się przekwalifikować, a biletów przepisać na inną osobę. Koszt zakupu takich biletów to średnio kilka-kilkanaście tysięcy złotych, stąd rezygnacja z imprezy może w takim przypadku słono kosztować.
Ubezpieczenie dla chętnych
Przed zawarciem umowy o udział w imprezie turystycznej organizator informuje o możliwości zakupu ubezpieczenia od kosztów rezygnacji. Od decyzji klienta zależy, czy wykupi ubezpieczenie.
Im termin wyjazdu bardziej odległy, tym większe ryzyko, że coś może stanąć na przeszkodzie udziałowi w wycieczce. Dlatego na tego typu ubezpieczenie zwykle decydują się klienci kupujący wycieczki z większym wyprzedzeniem.
Składka to zwykle określony % ceny wycieczki. Możliwe są warianty poszerzone, np. dla osób cierpiących na choroby przewlekłe lub obejmujące zachorowanie lub kwarantannę z powodu COVID-19.
Im szerszy zakres ubezpieczenia, tym wyższa składka, jaką należy uiścić.
Co obejmuje ubezpieczenie?
Ubezpieczyć można jedynie zdarzenia przyszłe i niepewne, bowiem niezbędnym elementem każdego ubezpieczenia jest czynnik ryzyka.
Stąd ubezpieczenie od kosztów rezygnacji nie zadziała w przypadku, gdy podróżny po prostu się rozmyślił, ponieważ to okoliczność zależna od jego woli.
Aby rezygnacja mieściła się w zakresie ubezpieczenia, jej przyczyną musi być zdarzenie o charakterze losowym (np. nagła choroba lub wypadek podróżnego, które uniemożliwiają udział w wycieczce). Więcej o chorobie jako przyczynie rezygnacji w kontekście ubezpieczenia od kosztów rezygnacji pisałam tutaj.
Przed podjęciem decyzji o zakupie ubezpieczenia od kosztów rezygnacji zawsze warto zapoznać się z jego zakresem i upewnić się, że obejmuje ono te ryzyka, których najbardziej się obawiamy. Szczególnie wnikliwie należy przestudiować katalog wyłączeń odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Musi wystąpić szkoda
Skorzystać z ubezpieczenia może podróżny, który poniósł szkodę w postaci pokrycia kosztów rezygnacji z wycieczki. Innymi słowy, podróżny musi wykazać, że zapłacił za wycieczkę, z której następnie zrezygnował lub pokrył wyliczone przez organizatora koszty rezygnacji. Przykład sytuacji, w której doszło do nieporozumienia na tym tle omawiałam w tym wpisie.
Ubezpieczyciel zwróci koszty rezygnacji, jeżeli jej przyczyna jest objęta ubezpieczeniem. To na podróżnym spoczywa obowiązek udowodnienia przyczyny rezygnacji. Przykładowo – jeżeli była to choroba, należy przedłożyć stosowne zaświadczenie od lekarza.
Wniosek o likwidację szkody może złożyć jedynie ubezpieczony, a więc podróżny, którego dotyczy ubezpieczenie. Jeżeli wniosek okaże się niekompletny, ubezpieczyciel wezwie do jego uzupełnienia.
Po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego ubezpieczyciel powiadomi o decyzji o wypłacie lub odmowie wypłaty odszkodowania. Od decyzji negatywnej można się odwołać, a w ostateczności skierować sprawę do sądu.