Upadek biura podróży Mediterraneum z Poznania: jak zgłaszać roszczenia?
Mediterraneum ogłosiło niewypłacalność
Po ogłoszeniu w ubiegłym tygodniu upadku biura podróży Mediterraneum z Poznania pojawiają się obawy, czy wszyscy poszkodowani turyści otrzymają należną im pomoc i pokrycie strat.
Należy uspokoić: tak.
Marszałek czuwa
Marszałek Województwa Wielkopolskiego, nadzorujący działalność lokalnych biur podróży oraz koordynujący pomoc dla poszkodowanych, zapewnia, że niewypłacalny organizator posiadał wymagane zabezpieczenia finansowe.
W pierwszej kolejności uruchomiona została gwarancja ubezpieczeniowa w wysokości 1,26 mln zł, jaką Mediterraneum wykupiło w SIGNAL IDUNA Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. To tam w pierwszej kolejności powinni zgłosić się poszkodowani klienci biura.
Wszelkie roszczenia należy złożyć poprzez formularz on-line dostępny na stronie internetowej www.signal-iduna.pl w zakładce „Strefa Klienta”.
Gdy środki z gwarancji ubezpieczeniowej zostaną wyczerpane, resztę strat pokryje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, do którego wszystkie biura podróży obowiązane są odprowadzać składki od każdego uczestnika wyjazdu.
Co z turystami przebywającymi za granicą?
Według informacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, jak dotąd wszystkie imprezy turystyczne, będące w toku, są planowo realizowane, a turyści bez przeszkód wracają do kraju po ich zakończeniu. Ponadto, Urząd pozostaje w stałym kontakcie z wciąż wypoczywającymi za granicą podróżnymi.
Środki z gwarancji ubezpieczeniowej Mediterraneum zostały przeznaczone m. in. na pokrycie kosztów dokończenia przez nich wypoczynku i powrotu do kraju.
… a co z tymi, co zostali w kraju?
Jak podaje Urząd, według wstępnych szacunków w kraju pozostaje około 1000 poszkodowanych. Ich roszczenia także będą finansowane z pozostałej części gwarancji ubezpieczeniowej, a następnie ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Warto przypomnieć, że poszkodowani podróżni mogą się domagać:
- pokrycia kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub kosztów powrotu do kraju w wypadku gdy organizator turystyki lub przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych wbrew obowiązkowi nie zapewnia tej kontynuacji lub tego powrotu, oraz
- zwrotu wpłat lub części wpłat za niezrealizowane lub przerwane imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne.
Więcej informacji o aktualnej sytuacji Mediterraneum na oficjalnej stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w zakładce Informacje dla klientów biura MEDITERRANEUM Sp. z o.o.