Prawo w podrozy - blog o prawie turystycznym Agata Nowak
||

Dlaczego rezerwacja zwrotna nie jest gwarancją udanych wakacji?

Anulowane rezerwacje w Chorwacji

Ostatnio głośno jest o turystach podróżujących do Chorwacji, którzy po przyjeździe na miejsce dowiadywali się, że dokonana przez nich rezerwacja noclegu jest nieaktualna. Oznaczało to gorączkowe poszukiwanie zakwaterowania w przeludnionych chorwackich kurortach, cieszących się w tym sezonie wyjątkową popularnością.

W rezultacie zdesperowani podróżni skłonni byli zapłacić niemal każde pieniądze za lokum, co skrzętnie wykorzystywali lokalni hotelarze. W tym też upatruje się przyczyny zerwanych rezerwacji – hotelarze woleli wynająć kwaterę na bieżąco za wyższe stawki niż opłacone z dużym wyprzedzeniem rezerwacje.

Jak minimalizować ryzyko?

Rezerwacje noclegów on-line wciąż zyskują na popularności. Coraz więcej jest miejsc, w których można taką usługę zrealizować.

1. Korzystaj ze sprawdzonych serwisów i portali

Szukając noclegu warto skorzystać z rozpoznawalnych i cieszących się dobrą renomą serwisów, dysponujących rozbudowaną platformą do pośrednictwa w rezerwacji. Hotelarze, którzy wystawiają tam swoje oferty wiedzą, że bezpodstawne zrywanie przez nich rezerwacji może definitywnie zakończyć możliwość korzystania z dobrodziejstw portalu, który nie będzie kontynuował współpracy z nierzetelnymi kontrahentami.

2. Sprawdź zasady rezerwacji i jej odwołania

Rezerwacje mogą mieć charakter zwrotny, bezzwrotny lub częściowo zwrotny – wszystko w zależności od trybu i terminu anulowania rezerwacji. Czasami warto zapłacić trochę więcej za opcję pełnego zwrotu wpłaconych pieniędzy lub skorzystać z portalu, który gwarantuje pełen zwrot kosztów na wypadek zerwania rezerwacji przez hotelarza.

3. Wykup wycieczkę w biurze podróży

Wybór imprezy turystycznej w biurze podróży ma tę zaletę, że to całkowicie po stronie organizatora leży zapewnienie podróżnemu takiego noclegu, jaki został ustalony w umowie.

Ewentualne problemy z rezerwacją musi rozwiązać touroperator, a wszelkie zmiany powinien skonsultować z klientem. Podróżny może nie wyrazić zgody na zmianę zakwaterowania, wówczas umowa ulega rozwiązaniu, a klientowi należy się pełen zwrot środków. Jeżeli przyjmuje oferowaną przez biuro alternatywę, może domagać się zwrotu części ceny, jeżeli wpłynęło to na obniżenie standardu wycieczki.

Dlaczego nie ma gwarancji?

Rezerwując wyjazd na własną rękę, samodzielnie ponosimy ryzyko jego niepowodzenia.

Odwołanie rezerwacji przez hotelarza w ostatniej chwili, nawet za zwrotem wszystkich środków, naraża nas na nerwowe poszukiwanie innego noclegu. Zwłaszcza w szczycie sezonu może to się okazać wyzwaniem, tym bardziej, jeśli mamy wyraźnie sprecyzowane preferencje co do zakwaterowania. Zarówno wybór wolnych ofert jak i cen może nie być tak szeroki, co oznacza pójście na kompromisy, na które nie mamy ochoty.

Podobne wpisy