Prawo w podróży

Blog

Jak prawidłowo zgłosić reklamację u organizatora – komentarz dla Rzeczpospolitej

We wtorkowym wydaniu Rzeczpospolitej ukazał się artykuł red. K. Wójcik “Biuro podróży nie zawsze zapłaci za zmarnowany urlop” z moim komentarzem. Poniżej treść komentarza: Podróżny ma obowiązek zawiadomienia o wadzie imprezy i powinien uczynić to niezwłocznie, najlepiej jeszcze w jej trakcie. Jeżeli było to niemożliwe, na podróżnym spoczywa ciężar udowodnienia...

Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop od niewypłacalnego organizatora – komentarz dla Rzeczpospolitej

Sprawdzajmy organizatorów W dobie wakacji powraca apel o sprawdzanie wiarygodności organizatorów turystyki. W tym kontekście pojawia się też pytanie o zakres wsparcia finansowego, jakie podróżni mogą uzyskać w ramach obowiązkowego zabezpieczenia finansowego wykupionego przez organizatora. Bankructwo organizatora a zadośćuczynienie za zmarnowany urlop – komentarz Rzeczpospolita poprosiła mnie o komentarz w...

Zasady bezkosztowej rezygnacji mają charakter uniwersalny – komentarz dla Rzeczpospolitej

Rezygnacja z wycieczki pod ocenę sądu Na łamach Rzeczpospolitej ukazał się artykuł red. Katarzyny Wójcik pt. “Sąd o rezygnacji z wycieczki: ważna jest sytuacja w miejscu wypoczynku” z moim komentarzem. Rezygnacja bezkosztowa w dobie pandemii Dwie turystki w lutym 2020 r. zrezygnowały z wyjazdu zorganizowanego do Włoch z obawy przed...

Zmiany dotyczące przewodników turystycznych – komentarz dla Rzeczpospolitej

Komentarz dla Rzeczpospolitej W dzisiejszym wydaniu Rzeczpospolitej ukazał się artykuł red. K. Wójcik pt. “Licencja na oprowadzanie – wraca egzamin na przewodnika miejskiego” wraz z moim komentarzem. Ocena projektowanych zmian Poniżej pełna treść komentarza: Projektowane zmiany dotyczą dwóch kierunków: wprowadzenia nieobowiązującej obecnie weryfikacji uprawnień przewodników miejskich oraz utrzymania zawodu przewodnika...

Kiedy hotelarz staje się organizatorem turystyki?

Kolonie u hotelarza Lektura orzeczenia szczecińskiego sądu skłoniła mnie do pogłębionej analizy rozróżnienia między usługą hotelarską a organizacją imprezy turystycznej. Sąd Rejonowy w Szczecinie uznał, że hotelarz, który zdecydował się zorganizować wyjazd kolonijny dla grupy dzieci, de facto utworzył i sprzedał imprezę turystyczną. Jakie to ma znaczenie? Zdecydowanie duże. Usługa...

Protest kontrolerów – czy za odwołane loty należy się odszkodowanie?

Konflikt na linii kontrolerzy lotów – PAŻP Wciąż nie widać porozumienia pomiędzy związkami zawodowymi zrzeszającymi kontrolerów ruchu lotniczego a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP). W grze jako coraz bardziej realny pozostaje scenariusz odwołania nawet 300 lotów dziennie. Uprawnienia pasażerów w razie odwołanego lotu Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004, w...

Czym różni się agent turystyczny od organizatora turystyki?

Kto sprzedaje wycieczki? Zarówno agent turystyczny jak i organizator turystyki są przedsiębiorcami turystycznymi w rozumieniu nowej ustawy turystycznej. Ich działalność oraz jej zasady zostały uregulowane w tym właśnie akcie prawnym, który określa ich prawa i obowiązki względem podróżnych. Oba te zawody są związane ze sprzedażą podróżnym imprez turystycznych. Klient może...

Jak działa ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z wycieczki?

Co to są koszty rezygnacji? Po zawarciu umowy o udział w imprezie turystycznej podróżny może odstąpić od niej w każdym czasie przed jej rozpoczęciem, czyli zrezygnować z udziału w wycieczce. Może jednak zostać zobowiązany do pokrycia kosztów, jakie organizator poniósł w związku ze spodziewanym udziałem podróżnego w imprezie (opłata za...