Sprawdzajmy organizatorów
W dobie wakacji powraca apel o sprawdzanie wiarygodności organizatorów turystyki.
W tym kontekście pojawia się też pytanie o zakres wsparcia finansowego, jakie podróżni mogą uzyskać w ramach obowiązkowego zabezpieczenia finansowego wykupionego przez organizatora.
Bankructwo organizatora a zadośćuczynienie za zmarnowany urlop – komentarz
Rzeczpospolita poprosiła mnie o komentarz w sprawie zadośćuczynienia za zmarnowany urlop w sytuacji bankructwa organizatora. Zamieszczam link do artykułu red. Katarzyny Wójcik “Warto sprawdzić biuro podróży przed zakupem wycieczki“.
Poniżej treść komentarza:
W razie bankructwa biura podróży turyście teoretycznie może przysługiwać zadośćuczynienie za zmarnowany urlop, ale jego wyegzekwowanie będzie trudne. Ani instytucja finansowa (bank, ubezpieczyciel), w której organizator zabezpieczył się na wypadek niewypłacalności, ani Turystyczny Fundusz Gwarancyjny nie pokryją szkody niemajątkowej z tego tytułu. Turysta może wystąpić z takim roszczeniem do organizatora. Będzie zgłoszone na listę wierzytelności w postępowaniu upadłościowym. Weryfikuje je syndyk i uznaje wierzytelność albo odmawia jej uznania. Szanse na zaspokojenie roszczenia za zmarnowany urlop są jednak nikłe. Jednym z głównych wierzycieli uczestniczących w podziale środków z likwidacji majątku biura podróży będzie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, domagający się zwrotu wypłat poczynionych na rzecz turystów z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Więcej na temat niewypłacalności biura podróży
Więcej na temat procedury zgłaszania roszczeń w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki można znaleźć we wpisie “Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop – czy należy się w razie upadłości biura podróży?“.