Prawo w podróży

Blog

Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie voucherów od przewoźników i organizatorów turystyki

Komisja Europejska w końcu zabiera głos 13 maja 2020 r. Komisja Europejska wydała rekomendację dotyczącą voucherów wydawanych pasażerom i podróżnym jako alternatywy dla zwrotu kosztów za odwołane z powodu koronawirusa usługi transportowe oraz wycieczki. Tarcza antykryzysowa niezgodna z prawem unijnym? Większość państw członkowskich w reakcji na bolesne dla branży turystycznej...

Odwołanie rezerwacji nad morzem z powodu koronawirusa

Odwoływać czy nie odwoływać – oto jest pytanie! W dobie pandemii koronawirusa wielu turystów zadaje sobie pytanie, co z zaplanowanymi na ten rok wakacjami. Co z dokonanymi rezerwacjami w hotelach, pensjonatach, ośrodkach wypoczynkowych? Co z wpłaconymi zaliczkami? Poniżej kilka uwag o odwoływaniu turystycznych rezerwacji dotyczących pobytów na terenie Polski. Tarcza...

Voucher na wycieczkę lub bilet lotniczy – czy muszę go przyjąć zamiast zwrotu pieniędzy?

Koronawirus uderzył w branżę turystyczną Od ponad miesiąca biura podróży masowo odwołują wycieczki, a linie lotnicze połączenia – wszystko z powodu trwającej pandemii koronawirusa. Co z wpłaconymi przez klientów środkami? Czy i kiedy mogą otrzymać ich zwrot? Prawo sobie, a rzeczywistość sobie Kryzys, jakiego do tej pory nie doświadczyliśmy, wystawia...

Umowa o udział w imprezie turystycznej zawarta na odległość – czy można od niej odstąpić?

Wycieczka kupiona przez internet W dobie cyfryzacji bardzo często kupujemy wycieczki przez internet, a więc w trybie zawierania umów na odległość. Czy w związku z tym przysługują nam jakieś szczególne prawa? Pomyłka Gazety Wyborczej Każdemu zdarza się czasem pomylić. Tak właśnie traktuję omyłkę, prawdopodobnie niezamierzoną, jaka przydarzyła się Gazecie Wyborczej...

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki

Bezkosztowa rezygnacja nie dla każdego? Wbrew powszechnej ostatnio i mocno uproszczonej opinii, nie w każdym przypadku podróżny ma prawo bezkosztowo odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej, powołując się na zagrożenie koronawirusem. W tym kontekście może martwić nieprofesjonalny, bo nazbyt uogólniony przekaz UOKiK, który jako podmiot stojący na straży...

Obowiązek zawiadomienia o wadzie a termin przedawnienia roszczeń podróżnych względem biura podróży

Odrzucona reklamacja Turyści 2 tygodnie po powrocie z wycieczki zgłosili organizatorowi reklamację dotyczącą braku wolnych i sprawnych leżaków na hotelowej plaży. Organizator reklamację odrzucił, twierdząc, że nie został o wadzie powiadomiony w należytym czasie, co uniemożliwiło mu podjęcie jakichkolwiek działań w celu poprawy sytuacji. Turyści nie zgadzają się z odpowiedzią...

Czy pasażerowi odwołanego lotu należy się odszkodowanie za poniesione koszty lub zadośćuczynienie za stres?

Chaos na lotnisku w Krakowie W ubiegłym tygodniu złe warunki atmosferyczne sparaliżowały prace lotniska w podkrakowskich Balicach. Pasażerowie lotów do Katanii, Marsylii, Londynu i Oslo byli przez wiele godzin narażeni na chaos informacyjny i brak pomocy ze strony przewoźnika. Największe perturbacje dotknęły podróżujących do Katanii. Otrzymywali kolejno komunikaty o opóźnieniu...

Zgłoszenie wierzytelności, czyli co powinni zrobić wierzyciele Neckermann Polska, by odzyskać pieniądze?

Upadłość Neckermann Polska Upadek brytyjskiego biura podróży Thomas Cook we wrześniu 2019 r. pociągnął za sobą niewypłacalność wielu zależnych od niego biur podróży, w tym polskiej filii Neckarmanna. Co ciekawe, Neckermann Polska właśnie powoli podnosił się z kryzysu i finansowo radził sobie nie najgorzej. Jednakże powiązane systemy sprzedaży oraz anulowane...